Ladda Ditt Mentala Batteri

Blir du Nyfiken om jag säger att du kan ladda ett “Mentalt Batteri” med bra känslor, som du kan hämta kraft ifrån i dom här situationerna?

Det här är ett enkelt och effektivt sätt att definiera och överföra dina bästa egenskaper och resurser från en situation som redan har hänt till en ny situation.

I korthet funkar det så här:

1. Tänk dig en “mental laddningsyta” på marken, rund, fyrkantig – en stjärna – det har ingen betydelse, det viktiga är att den är så stor att du kan tänka dig att du ställer dig i den när du vill ladda dina mentala krafter inför en situation, vilken som helst. Vänta med att kliva in, första skall du göra steg 2.

2. Tänk på en situation där du var på topp, lyckades med något, kände dig oövervinnelig, mådde fantastiskt bra… det kan vara hur fånigt som som helst – typ när du tog Simborgarmärket eller när du gjorde ett mål i förskolans fotbollsturnering, eller när du galopperade första gången eller något annat bra minne – det enda som är viktigt är att det var något som var starkt och positivt känslomässigt.

3. Kliv sedan in i din mentala laddningsyta, blunda och lev dig in i vad du såg, hörde och kände i hela kroppen i den här situationen när du var på topp… gör vad du vill för att överdriva känslan, lägg till eller ta bort saker… målet är att få “vinnar” eller “säkerhetskänslan” så stark som möjligt på alla sätt. Aktivera alla tankar och sinnen, minnesbilder, ljud. Överdriv och justera så att om någon ser dig skall dom fråga sig själva “WOW, den där personen har verkligen LYCKATS med något, det ser man på håll!”

Kom ihåg att använda alla sinnen

  • Hur kändes det i kroppen?
  • Vad såg du framför dig?
  • Lät det på något speciellt sätt?
  • Kände du någon speciell doft?
  • Hade du någon särskild smak i munnen?
  • Vad la du märke till mer?

4. Kliv ur ringen. Försök ny komma på fler situationer du känt dig stark och kompetent i som du kan “tanka” på din “mentala laddningsyta” med. Du kan tänka ut andra positiva situationer du skulle vilja överföra till ringen – känslan efter din första kyss. känslan när du cyklade själv utan stödhjul första gången. känslan när du hittade en hundring på marken. stapla alla minnen som en Dagobert-macka.

Var noga med att känna, höra, smaka och se på alla sätt hur det var i den situation du lägger till i ringen. Kliv ur och ta en paus mentalt mellan varje tillfälle.

Du har nu “laddat” en massa resurstillstånd i denna “mentala laddningsyta”. Nästa gång du blundar och tänker dig att du kliver in på denna yta är målet att du skall kunna få fram dessa känslor, vilket bör påverka din hållning och ditt humör, och därmed ladda dig med mentala krafter.

Detta är vad idrottsmän gjort i alla tider, kolla närbilder innan en straff eller ett lopp så ser du alla små gester alla gör för sina ankare, medvetet eller omedvetet.

Nästa gång du skall in i en situation där du tidigare har känt dig begränsad eller känner att du behöver kraft

1. Blunda och föreställ dig din mentala laddningsyta
2. Tänk dig att du kliver in i din Mentala Laddningsyta och “fyller på” ditt mentala batteri
3. När känslan är stark, öppna ögonen och lägg märke till skillnaden när du går in i en situation med laddat självförtroende, självkänsla och mentalt fokus på topp.

Har du frågor eller synpunkter hör av dig. Googla vidare. Dela artikeln om du tror andra har nytta av den. Kommentera gärna.

No comments yet.

Lämna ett svar