Optimera ditt minne på 10 minuter

Det finns många olika sätt att träna minnet – här är ett. (Tidigare publicerat på www.studerasmart.se)

I princip är hjärnan som en muskel som du kan träna, och ganska lätt dessutom.

När du har läst klart vill jag att Du har förstått:

  • skillnaden på korttidsminne och långtidsminne
  • vitsen av att relatera ny kunskap till befintliga strukturer
  • vitsen av att en specifik ordningsföljd
  • värdet i humor för att hjälpa minnet

 

 

 

 

 

 

Med rätt strategier kan du lära dig minnas otroliga mängder information på kort tid!

Här är lite småfakta om hjärnan som kan vara till nytta nu när du håller på att få superminne…

Hjärnan vill ha KUL!
– Ju roligare något är desto roligare tycker hjärnan att det är, vilket gör att du lär dig och minns lättare….

Hjärnan vill ha BLOD!
– När du är stressad försvinner blodet från delar av hjärnan och minskar dina möjligheter att lägga saker på minnet. Det är därför en av symptomen på såväl vanlig stress som post-traumatisk stress att du får begränsade möjligheter att fokusera på att lära dig nya saker… har du tänkt på hur vissa masserar pannan eller slår sig för pannan när vi tänker eller kommer på något? Det finns en mening med detta!

Hjärnan vill ha SYRE!
– När du tränar syresätter du kroppen, inklusive hjärnan – vilket underlättar för  den att fungera. På samma sätt får du sämre funktion i hjärnan om du sitter hopkurad i en stol och råpluggar längre än 20 minuter eftersom du stryper syretillförseln… Hoppa upp och ta en fika så ökar du inlärningsförmågan!

Hjärnan vill ha PAUSER!
– När du tränar muskler är det självklart att en träning i korta intervaller är positiv för muskelmassans förmåga att ta till sig och återhämta sig från varje belastning. Hjärnan är en muskel också! 20 minuter är ett bra intervall för en del, 45 minuter för andra… du hajar, eller hur?

Hjärnan vill ha NÄRING!
– Hjärnan slukar massor av energi! Framförallt driver den på rent socker – vilket kan förklara skogen av Cola-flaskor runt datornördar i domedagsfilmer. När du driver hjärnan på rent socker får du en tillfällig formtopp, ungefär som när du häller raketbränsle i en bil. På samma sätt skär resten ihop om du gör det för lång tid…. (visste du att vi håller värme av socker, och att en kall läsk kan hjälpa dig skapa högre kroppstemperatur än en mugg rykande te?). Håller du koll på blodsockret håller du hjärnan på topp!

Hjärnan vill ha UPPREPNING!
– Hjärnan generaliserar när den har uppfattat något tre gånger på raken. Då kickar neuroner in och börjar bygga broar i långtidsminnet, och dessa broar förstärks vid varje upprepning. Med andra ord: det finns inga genvägar : Öva, öva, öva… enkelt, eller hur?

Hjärnan är BEGRÄNSAD!
– Acceptera detta… men bara om du vill låta dig själv begränsas. Man trodde faktiskt att jorden var platt och att el-priserna skulle bli lägre vid av-reglering… Men ok, här är några begränsningar vissa menar att hjärnan har:

  • vi kan hålla rätt på ca 7 olika saker samtidigt (plus minus 2). Mer än så klarar normalt inte “arbetsminnet” (= korttidsminnet).
  • vi kan minnas siffror i grupper om 4 lättare – ifall du undrar varför kreditkortnummer ser ut som de gör…

Praktisk teknik för att minnas något på 10 MIN!

– Här kommer nu en minnesmetod för fakta som du kan använda redan om tio minuter. Den bygger på att du använder dig av:

1. En miljö du redan “kan”. Med andra ord en miljö som finns inpräntad i ditt långtidsminne. Exempelvis ditt hem, en bil eller cykel eller något annat jämförbart.

2. Gruppering av ord (i det här fallet) du vill minnas i par – oavsett betydelse

3. Använd ordens fonetiska innebörd, inte deras faktiska…

4. Skapa sekvenser i miljön, i en specifik följd, där du med humor (lättare att minnas) skapar bilder av situationer som relaterar till dessa parvis klumpade ord.

Exempel:
Jag skall minnas när Franska revolutionen ägde rum (1789) genom bildandet av nationalförsamlingen och stormningen av Bastiljen 14:e juli.

1. Jag tänker mig att mitt rum som ser ut som SJUTTON (en enda röra), där jag sitter med en macka som jag ÅT i NIAN (nyllet).

2. Jag ser hur jag sitter och ritar en bild av ett CD-omslag till ett franskt band med massa bönder och en flagga där det står NATIONALFÖRSAMLINGEN som titel på plattan (visuellt bildminne av ordets form).

3. Fönstret flyger upp och en STORM blåser in i rummet. När jag tittar ut genom fönstret ser jag en otroligt sexig (hjärnan gillar sex) Hawaiansk dambalett i BASTkjolar, och i bakgrunden 14 JULgranar.

Du inser säkert att det inte bara handlar om att tänka utanför lådan, utan även om att våga prova nya sätt!

Kolla in den här videon som visar V&A metoden jag just beskrivit steg för steg. Ett annat sätt att minnas är att förklara.

Har du frågor eller synpunkter hör av dig. Googla vidare. Dela artikeln om du tror andra har nytta av den. Kommentera gärna.

No comments yet.

Lämna ett svar